Torsdagsmöte om reflektioner


På torsdagarna har vi återkommande lärarkonferanser där vi tar upp små och stora saker som gäller skolan. En av dagens punkter handlade om den senaste forskningscirkeln med BTH, där en viss kritik mot innehållet fanns. Kritiken låg i att urvalet av de teoretiska artiklar som tagits fram från BTH´s sida samt vad syftet och målet med forskningscirkeln egentligen handlar om. Detta är i korthet vad vi kom fram till:

Ola M: Syftet är att vi ska lära oss mer om Innovativt Lärande. Till en början med teori och sedan med praktik.

Patricia: Gällande artikeln av Tomas Kroksmark "Innovativt lärande": Vi arbetar redan nytänkande gällande det innovativa lärandet, PBL är ingenting nytt för oss på Galären. Vi tittar redan på gruppdynamik och digitala skolan, så Kroksmarks text var ingenting nytt för vårt lärarlag. Vi behöver något mer praktiskt och metodiskt istället för den teoretiska delen.

Marcus: Att göra en jämförelse mellan traditionellt lärande och mer innovativt lärande genom gruppdiskussioner. Detta har Marcus redan gjort i viss mån och upptäckt att eleverna har det lite svårare när de "inte blir matade".

Cissi: Mer konkret vad vi ska göra på våra forskningscirklar med BTH. Återigen kommer frågan om det egentligen syftet med forskningscirkeln?

Ludvig: Skolan ligger i framkant gällande den digitala skolan, eleverna får datorer.

Ola M: Vi ska inte alltid vara kritiska, vi måste titta på det som är fruktbart med den teoretiska delen av den digitala skolan och innovativa lärandet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0